Skip to content

To pitch or not to pitch?

by admin on martie 4th, 2010

(Am scris acest post la solicitarea lui Alex Bleau, pentru a servi la orientarea celor care îşi vor prezenta ideile de proiect în cadrul primei ediţii a Startup Days.)

Bineînţeles că întrebarea din titlul postului este una falsă. Una retorică. Răspunsul este simplu şi cred că îl ştiţi aproape toţi: do pitch!

Nefiind, în sine, înzestrate cu valoare intrinsecă, ideile pot fi lăsate să circule liber. În ultima vreme, am senzaţia că acest lucru începe să se întâmple. Secretomania oarecum endemică pentru proiectele software dezvoltate în România a început să se dilueze. Echipele încep să înţeleagă că “furtul de idei” este un pericol semnificativ mai mic decât cel reprezentat de izolarea şi neutilizarea potenţialului de progres pe care îl constituie colectarea de feedback şi peer review încă din stadiile initiale de dezvoltare. Ideile încep să câştige valoare intrinsecă atunci când sunt validate sau corectate, când stau la baza unei viziuni care călăuzeşte şi dinamizează echipa. Aproape orice ocazie este bună pentru a vă prezenta ideile, dar pe lângă conţinut, cu siguranţă, şi calitatea prezentării este foarte importantă. Unii recomandă metode extreme de exersare a calităţilor de pitching: de la prezentarea repetată în oglindă sau în faţa unei camere video, până la abordarea aproape “random” a oricărei persoane care poate fi reţinută preţ de câteva minute pentru a-i fi prezentată Ideea (da, cu “I” mare!).

Părerea mea este că un un eveniment de genul Startup Days este cadrul ideal de prezentare-şcoală a unei idei de afaceri. Este un eveniment, cu o miză mai degrabă simbolică, de validare, desfăşurat nu în faţa unor persoane care ar putea să aprobe semnarea unui contract de early stage investment ci în faţa unor oameni având competenţe diferite, complementare celor pe care tu le deţii şi pe care vrei să îi convingi să se îmbarce alături de tine într-o aventură antreprenorială care să aducă sub semnul posibilului şi cele mai îndrăzneţe planuri.

Spuneam că miza nu e imensă, dar succesul la Startup Days te poate aduce mult mai aproape de succesul dorit. Aşa că puţină pregătire nu strică.

Deşi despre pitching s-au scris foarte multe texte care pot fi gasite pe internet, literatura în limba română este încă limitată, aşa că, în următoarele paragrafe voi încerca să adun câteva recomandări legate de modul în care ar putea fi structurată o prezentare de tip pitch pentru Startup Days 2010.

În primul rând este important de înţeles că nu lupţi împotriva altora ci doar pentru ideea ta. Şi împotriva timpului. Ai la dispoziţie doar 7 minute pentru a-ţi prezenta ideea. Şi pe tine!

Obiectivele tale?

1. Să convingi asistenţa că ideea ta este una dintre cele mai bune idei prezentate.
2. Să îi convingi pe cei mai competenţi dintre experţii din asistenţă că, dintre ideile câştigătoare, a ta le va valorifica cel mai bine expertiza, oferindu-le cea mai interesantă formulă de participare la succesul viitor al proiectului.
Oricât de interesantă ar fi ideea ta, dacă publicul nu te percepe în mod favorabil vei avea probleme în atragerea de coechipieri pentru acele 56 de ore de lucru în comun de la sfârşitul lunii martie şi, mai ales, pentru lunile ulterioare dedicate unei eventuale lansări pe piaţă a produsului sau serviciului tău.

Aşa că dozează-ţi bine timpul pentru a transmite, cu cât mai multă claritate, viziunea asupra produsului sau serviciului tău:

· la ce nevoie va răspunde: una reală (şi nu închipuită), majoră (dar nu artificial amplificată), rezolvabilă (dar nu cu resurse aparent disproporţionat de mari)

· care este piaţa pe care va opera şi cine sunt oamenii care îl vor utiliza (eventual, plătind pentru el)

· în ce mod va rezolva el problema definită anterior

O altă componentă a pitch-ului va trebui să convingă asistenţa că tu, ca şi “proprietar” al ideii, înţelegi care este amploarea proiectului pe care îl propui, ai o motivaţie sănătoasă, deţii calităţile şi ai capacitatea necesare pentru a închega, motiva şi conduce o echipă. Spune câteva cuvinte despre tine: ce faci actualmente, ce ştii şi, eventual, ce realizări profesionale şi de afaceri ai. Nu evita să spui de ce vrei să iniţiezi şi să conduci acest proiect.

Spre deosebire de pitch-urile clasice care vizează de cele mai multe ori atragerea unei investiţii în vederea dezvoltării unui proiect, la Startup Days, principala resursă pentru care “se dă bătălia” este expertiza specialiştilor aflaţi în sală. Aşa că explică celor pe care îi doreşti alături de tine ce fel de expertiză consideri că este necesară în dezvoltarea proiectului. În plus, pentru că nu este de aşteptat ca această expertiză să fie pusă în mod gratuit la dispoziţia ta şi a proiectului ar fi util să le poţi expune celor pe care îi vrei alături ce ar urma să deţină dacă zilele de dezvoltare iniţială de la Văliug se vor dovedi suficient de productive: părţi sociale într-o viitoare firmă, o formă de salarizare sau un alt tip de contract.

De asemenea, este important să prezinţi care este viziunea ta cu privire la finanţarea dezvoltării proiectului pe termen mediu şi lung: bootstrapping, lansarea timpurie a unor servicii iniţiale contra-cost, abordarea unor business angels, accesarea unor fonduri de tip (pre)seed capital, etc.

Fă toate aceste lucruri încearcând să fii să fii tu însuţi, să comunici verbal şi non-verbal siguranţă, stăpânire de sine. Fii relaxat, entuziast şi “funny”, dar cu multă măsură!

Distribuie cele 7 minute astfel încât să spui lucrurile cele mai importante acoperind toate componentele menţionate mai sus.

Dacă nu expui toate detaliile necesare ele îţi vor fi cu siguranţă solicitate de sală în cele cinci minute de întrebări şi răspunsuri.

PS1: nu avem multă literatură în limba română despre pitching, dar o culegere excelentă de opinii emise pe această temă de câştigătorişi mentori ai Seedcamp a realizat Eugenia Cosinschi aici.

PS2: pregătim o metodologie de evaluare şi clasificare a celor 10 idei extrem de obiectivă şi, cu siguranţă, departe de a fi simplistă. Detaliile despre această metodologie le vom prezenta mâine, pe site-ul Startup Days.

PS3: succes sâmbătă. Deabia aştept să vă văd şi să vă ascult!

No comments yet

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS